XXVI niedziela zwykła B

Ewangelia

Mk 9, 38-43. 45. 47-48

Kto bowiem nie jest przeciwko nam, ten jest z nami

Apostoł Jan rzekł do Jezusa: «Nauczycielu, widzieliśmy kogoś, kto nie chodzi z nami, jak w Twoje imię wyrzucał złe duchy, i zaczęliśmy mu zabraniać, bo nie chodzi z nami». Lecz Jezus odrzekł: «Przestańcie zabraniać mu, bo nikt, kto uczyni cud w imię moje, nie będzie mógł zaraz źle mówić o Mnie. Kto bowiem nie jest przeciwko nam, ten jest z nami. Kto wam poda kubek wody do picia, dlatego że należycie do Chrystusa, zaprawdę, powiadam wam, nie utraci swojej nagrody.

A kto by się stał powodem grzechu dla jednego z tych małych, którzy wierzą, temu lepiej byłoby kamień młyński uwiązać u szyi i wrzucić go w morze. Jeśli zatem twoja ręka jest dla ciebie powodem grzechu, odetnij ją; lepiej jest dla ciebie ułomnym wejść do życia wiecznego, niż z dwiema rękami pójść do piekła w ogień nieugaszony. I jeśli twoja noga jest dla ciebie powodem grzechu, odetnij ją; lepiej jest dla ciebie chromym wejść do życia, niż z dwiema nogami być wrzuconym do piekła. Jeśli twoje oko jest dla ciebie powodem grzechu, wyłup je; lepiej jest dla ciebie jednookim wejść do królestwa Bożego, niż z dwojgiem oczu być wrzuconym do piekła, gdzie robak ich nie ginie i ogień nie gaśnie».

Komentarz

Jezus daje wielką moc swoim uczniom: moc uwalniania od demonów. NT ukazuje demony nie koniecznie jako szatana. Są widziani również jako obcy bogowie, czyli bogowie narodów pogańskich – tak właśnie grecy podchodzą do Pawła, gdy ten głosi mowę na Aeropagu. Mówią, że jest gadułą (σπερμολόγος – spermologos) a inni, że zwiastuje obcych bogów (Ξενων δαιμονιων – obcych demonów Dz 17,18). Również Stary Testament używa tego terminu na określenie bóstw obcych narodów, narodów pogańskich (często w starożytności pozabiblijnej termin ten ma pozytywne zabarwienie). Co jednak może jeszcze oznaczać?

Dalsza część komentarza do Ewangelii po zalogowaniu. Wpisz e-maila, naciśnij „Subscribe” i dopełnij formalności przez otrzymanego maila.

Subscribe to continue reading

Subscribe to get access to the rest of this post and other subscriber-only content.